Learning MCNP4C and MCNPX

Learning MCNP4C and MCNPX

شماره تماس 09358768859
Learning MCNP4C and MCNPX

Learning MCNP4C and MCNPX

شماره تماس 09358768859

پاسخ حسین - Answer to hossein

سلام. من چندتا مشکل با mcnpx  دارم. اول اینکه بیشتر کسانی که در ایران روی این کد کار می کنند روی ترابرد نوترون و فوتون متمرکز شده اند. من دوست دارم روی ترابرد الکترون و پروتون هم کار کنم ولی ظاهرا کسی نیست کمکی بهم بکنه. شما کسی رو یا رفرنسی رو میشناسید به من معرفی کنید؟ دوم اینکه وقتی الکترون رو ترابرد می کنم ارور میده که مواد تعریف شده رسانا هستندconductive .چه جوری تعریف مواد با ایزوتوپ هاشونو انتخاب کنم یا مثلا برای پروتون چه طوری سطح مقطع ها رو از کتابخونه اش انتخاب کنم؟ مورد سوم اینکه وقتی کد رو RUN می کنم با یه کامپیوتر core I 7 بیش از 2 میلیارد ذره نمی تونه ران کنه و خطا هم زیاده؟مشکل بعدی اینه که در یه قسمتی از هندسه ی من تالی صفر میشه و من نمی دونم مشکل از کجاست؟میشه راهنماییم کنید.

سلام

اول اینکه میشه گفت درسته تو ایران بیشتر علاقه مندی کاربران این کد به نوترون معطوف میشه مثل کار روی راکتور / حفاظ سازی / پزشکی مثلا bnct ولی در هر اندرکنشی که فکر کنید کم کمش طیف گاما یا ایکس یا در مواردی میشه گفت الودگی فوتونی و الودگی الکترونی و سایر الودگی ها رو میتونید مشاهده کنید . برای مثال میگم من هم روی ترابرد فوتون و الکترون دارم کار میکنم ولی اینو میدونم که وقتی انرژی طیف فوتونی من از 6 مگاالکترون ولت بیشتر بشه احتمال اینکه در محیط مفروض الودگی نوترونی داشته باشم رفته رفته با افزایش انرژی طیف بالا میره پس من نوترون ها رو هم نباید فراموش کنم - به بیان دیگه هر کسی که کد کار میکنه باید محدوده ها رو بدونه تا به بیراهه کشیده نشه -

همچنین اگه مایل هستین روی پروتون کار کنید باید بدونید که کد mcnp برای ترابرد این ذره از مدل استفاده میکنه - مدل های متفاوتی ارائه شده برای محدوده های خاص - من تا بحال با مدل کار نکردم ولی میتونید از منوال اطلاعات بیشتری رو بدست بیارید .

روی این لینک کلیک کنید تا تصویر بزرگتر بشه

مرجع تصویر :

mcnpx transport in the tabular regime _ H.grady Hughes

Hadronic Shower Simulation Workshop

Fermilab, 6-8 September 2006

اگه فایل Pdf رو خواستید با من تماس بگیرید physics.scholars@gmail.com

و اما ادامه خیر کسی رو نمیشناسم با این کد روی پروتون ها کار کنه بیشتر میرن سراغ Geant و Phits یا Mars البته دوتای اخری رو جایی ندیدم ازشون صحبتی بشه فکر نمیکنم اینجا کسی این کد ها رو داشته باشه . توصیه میکنم از منوال استفاده کنید + گروه mcnpx گوگل هم میتونه مشکل گشا باشه

مورد دومی رو که گفتید درست متوجه نشدم وقتی ترابرد الکترون رو بررسی میکنی برنامه fatal error میده ؟ من فکر میکنم باید هشدار باشه اگه warning بده میتونی با نوشتن cond=1 در انتهای متریالی که رساناست و cond=0 برای متریال نارسانا از شر هشدار خلاس شی اما اگه خطا میده باید برنامه رو بررسی کنی رو هوا نمیشه صحبت کرد ونظر داد

درمورد پروتونها پیشنهاد میکنم به منوال رجوع کنید

مورد سوم اینکه وقتی کد رو RUN می کنم با یه کامپیوتر core I 7 بیش از 2 میلیارد ذره نمی تونه ران کنه و خطا هم زیاده؟مشکل بعدی اینه که در یه قسمتی از هندسه ی من تالی صفر میشه و من نمی دونم مشکل از کجاست؟

حالا چرا تعداد ذرات براتون مهمه ؟ برنامه شما باید از نظر 10 چک اماری حکم yes رو اتخاذ کنه

با تعداد ذرات پایین شروع کنید ببینید خطا چنده اگه روند رو به کاهش داشت ارام ارام تعداد رو اضافه کنید تا خطا رو به زیر 0.05 یا 5% برسونید البته ممکنه با این کار Fom پایین بیاد یا نوسان داشته باشه همچنین slop دست خوش تغییر بشه باید تعداد ذرات را تا انجا اضافه کنید که از تمام چک های اماری yes بگیرید البته در کار با ذرات سنگین روش های کاهش واریانس هم نقش دارند و باید این روش ها رو هم چاشنی کنید

اگه تالی صفره حتما ذره ای به تالی نرسیده تا ثبتش کنه همچنین باید از هندسه سیستمتون مطمئن بشید شاید جایی نشتی داشته باشه

موفق باشید

علی اصغر محمدزاده

physics.scholars@gmail.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد