Learning MCNP4C and MCNPX

Learning MCNP4C and MCNPX

شماره تماس 09358768859
Learning MCNP4C and MCNPX

Learning MCNP4C and MCNPX

شماره تماس 09358768859

پاسخ خانم s_karraby

سلام لطفا در مورد این که چگونه میتوانم با تالی مش  دوزیمتری را حساب کنم  مرا راهنمایی کنید .نمیدانم منظور از مش وتالی مش چیست؟

سلام

ببینید خیلی از افراد که با این کد کار میکنند بیشتر اوقات وقت اینو ندارند تا قسمتی از سیستم هندسی رو بصورت شبکه تعریف کنند بعد هم دردسر خروجی گرفتن از تالی شبکه رو بجون بخرند

مش بندی در واقع یک شبکه کردن مجازی است یعنی فرض میکنیم سیستم دارای یک شبکه بندی خاص شده حالا مستطیلی استوانه ای یا کروی که بسته به قسمتی داره که میخوایم سیستم اونجا رو مجازا شبکه بندی کنه .

در زیر یه تصویر میبینید که مربوط به یک طیف رادیوتراپی چشمه فوتونیه که در اینجا پلات کانتور دوز را نشان میدهد

حالا میخوام بپرسم این پلات کانتور گویا تره یا اینکه چند ساعت با داده های خام ور رفتن ؟

از روی این پلات میشه خیلی چیزها رو توضیح داد و ...

و فقط مربوط به دوز نیست سه جور مش بندی داریم پیشنهاد میکنم به منوال رجوع کنید نسخه ایکس چون این نوع مشبندی در نسخه ایکس موجود هست .

ص 194/551 منوال mcnpx 2.6

نکته : اگه مایلید فایل ورودی کدی رو که نوشتید بفرستید تا ببینم چطوری باید مشبندی کرد بعلاوه در پست های قبلی قبلا نحوه مشبندی رو گفته بودم احتمالا گویا نبوده . در یک فرصت مناسب بیشتر توضیح میدم + مثال از دستگاه های واقعی در یک پست با همین عنوان

متشکرم

پاسخ به فارا - Answer to Fara

سلام

من میخوام لامپ مولد اشعه ایکس رو با کد mcnp مونت کارلو شبیه سازی کنم.

من با این کد آشنایی ندارم.
میخواستم کمکم کنید

سلام

در شبیه سازی با این کد تعریف هندسه سیستم اهمیت زیادی داره پس حالا این کار رو بدو روش عمومی انجام میدهند

یک - از روی یک الگو یا دستگاه هندسه رو کپی میکنند

دو - با تئوری یک طرح جدید در حد یک ایده رو شبیه سازی میکنند

کاری که شما میخواین انجام بدید باید یک الگویی داشته باشه منظورم ابعاد اتاقک و جزییات دستگاه است

پیشنهاد میکنم یه الگو برام بفرستین

physics.scholars@gmail.com

متشکرم

پاسخ اقای گلزار - Answer to Mr golzar

لطفا مقاله مربوط به تمرین کولیماتورو برام بفرستید
ممنون

اقای گلذار ببخشید بعد از این که تماس گرفتین مقاله مورد نظر رو تو سیستمم پیدا نکردم فکر کردم بهتون خبر دادم گویا این کار رو نکردم اما دوباره تو اینترنت گشتم و پیداش کردم میتونید دانلود کنید

موفق باشید .

لینک کمکی برای مقالات بیشتر

پاسخ خانم ریاحی - Answer to Mrs Riyahi

برنامه ای رو که فرستاده بودید با این چشمه تست کردم پارامتر هایی رو که در زیر به رنگ قرمز مشخص شده اند رو حذف کردم و چشمه ای نقطه ای با موقعیتی که از ابتدا فرض کرده بودید رو نوشتم

البته شکل بالا تصویر چشمه مندرج در مقاله است

و اما مساله اصلی :

Fm4 -1 3 107

منفی یک یک ضریبه - عدد 3 شماره متریال رو مشخص میکنه که همان BF3 هست - و 107 اندرکنش نوترون الفا رو مشخص میکنه

البته از Mtn هم استفاده کردم به این صورت

m1 b fraction 1 F fraction 2

mt1 107

ولی سطح مقطع این واکنش در xdir کد mcnp من نبود شاید در کد شما باشد امتحان کنید

FM4 C m reaction list

در مقاله برای حصول بهره از چشمه صفحه ای استفاده کرده که طیف های موازی از نوترون را تولید میکنند اما چرا برای بدست اوردن بهره اشکار ساز اومده حجم موثر را در مساحت چشمه ضرب کرده - با توجه به چیزی که در مقاله ذکر شده دارم میگم - برای من هم سواله ؟!

بعلاوه دقت کنید ما reaction number با عدد 10 نداریم برای نوترون ها ولی در صفحه 30/39 بجای اینکه بنویسه 107 نوشته 10

در ضمن با کارت ضریبی که نوشتم شکلی میشه گفت قابل قبول مطابق با شکل 1-5 بدست اوردم البته با چشمه نقطه ای / برنامه رو براتون میل میکنم

ولی هنوز اصل سوال باقی مونده

موفق باشید

پاسخ خانم فهیمه - Answer to Mrs Fahimeh

سلام

ایکاش جواب پیام من رو میدادید.!


سلام

پیامتون بی جواب نبود  یه میل براتون فرستادم حتما توجه نکردین

بعلاوه استفاده از fill و universe برای من جا نیافتاده ساده تر بگم ابزار کار ساده ای نیستند بخاطر همین فهمیدنش برای من سخت بود و هست پس تو این مورد من نمیتونم کمکی کنم اما از فرم like اگه استفاده کنید خیلی بهتر و ساده تره دوستانی هستند که از این فرم برای نوشتن هندسته سیستمشون استفاده کردند .

اگه براتون مقدوره یه شکل از انچه که میخواین بکشین رو منطورم شش ضلعی و استوانه ها ست رو با فتوشاپی چیزی فرم کلیشو بفرستین تا من از روی الگویی که فرستادین یه الگو براتون بنویسم بعد فقط شما باید پارامتر هاشو تغییر بدید اینطوری ساده تره

موفق باشید

پاسخ اقای محمدی - Answer to Mr mohammadi


hello , I'm trying to simulate a nuclear reator with MCNPX and i need the values of delayed and prompt neutrons. But, this results is always zero in my simulations. please help me

سلام اقای محمدی

اگه ایرادی نداره برنامتونو بفرستید اینطوری صحبت کردن نتیجه ای نمیده

متشکرم

محمدزاده

پاسخ اقای مولایی - Answer to alireza molaei


سلام
من  mcnp vised را از همین وبلاگ دانلود کردم. مثالهای  سایته mcnpvised.com  را باش run کردم ،مشکلی نداشت
ولی هر کار میکنم قسمت plot particle track  جواب نمیده ، با اینکه خود مثال  آموزشیو   خط به خط اجرا میکنم.
میخواسم بپرسم شما تا حالا تونستین از   particle display  استفاده کنین؟

لینک مثالها
http://www.mcnpvised.com/sample_exercises/sample_exercises.htm


اقای مولایی سلام

برنامه ریجستر نشده هست ولی میتونید خیلی کار ها انجام بدید فقط ترک ذرات در سه بعد رو - بصورت سه بعدی - غیر فعاله همین ایرادش فقط همینه . تصویر زیر ترک الکترون در فانتوم اب هست از نمای بالا

من فکر میکنم مسیری رو که طی کردین یه جاهایی رو نادیده گرفتین

بگذریم این مثال ساده رو داشته باش

وقتی در visual editor به قسمت particle tracks برین پنجره زیر را خواهید دید



شماره یک - در این اپشن شما نوع نمایش ترک ها رو تعیین میکنید :

چشمه و تالی را یا چشمه تالی سطح و غیره باید امتحان کنید

شماره دو - باید تیک جلوی این ذره که در این مثال نوترون است زده بشه در غیر این صورت هیچ ترکی رو نخواهید داشت چون با این تیک رد نوترون ها در محیط دنبال میشه

نکته : اگر در مساله چند ذره تعریف کرده باشین یا اثرات ذرات دیگه را بخواهید بررسی کنید به دلخواه تیک جلوی ذرات رو بذارید یا بردارید بستگی به شرایط مساله و خواسته شما دارد

شماره سه : تیک این قسمت هم باید خورده بشه

شماره 4 : میتونید حد انرژی تعریف کنید برای ترک ها

شماره 5 : اگه میخواهید ترک ها ترسیم شوند این تیک رو بزنید در غیر این صورت ذرات ثبت شده بصورت نقطه هایی روی صفحه مشهاده خواهند شد که باز هم میتونید اندازه این نقاط رو کوچک و بزرگ کنید

شماره 6 : برای انرژی های پایین و انرژی های بالا و ترک ها رنگ جدا گانه انتخاب کنید

شماره 7 : ضخامت خطوط ترک ها را میتوانید تغییر دهید



در نهایت پلات دو بعدی تالی که نوشتم اینطور در میاد


Some articles about contamination and Dosimetry in photon beams


A MonteCarlostudyonneutronandelectroncontaminationofan unflattened18-MVphotonbeam

Download


A review of dosimetry studies on external-beam radiation treatment with respect to second cancer induction_X George Xu,...

Download


Calculation of electron contamination doses produced using blockingtrays for 6 MV X-rays_Martin J. Butsona

Download


Correcting for electron contamination at dose maximum in photon beams_D. W. O. Rogers

Download


Depth for dose calibration in high energy photon beams

Download


Dosimetric Characteristics of Clinical Photon Beams_Jatinder R Palta

Download


Monte Carlo estimation of electron contamination in a 18 MV clinical photon beam_Mesbahi

Download


reducing electron contamination_LiRogers-1994

Download


Simulation and measurement of air generated electron contamination in radiotherapy_Martin J. Butson

Download


پاسخ اقا/خانم Karrabi

با عرض تشکر از راهنماییهای شما من هنوز تازه یادگیریر
mcnpرا شروع کردم و به خیلی چیزها واقف نیستم در تمرین های خودتان(ex 77) زیر چرا  عددی که برای دانسیته جرمی در کارت سلول  برای سلولهانوشته اید 1 است در حالیکه در کارت ماده مواد متفاوتی را  در هر سلول تعریف کرده اید

سلام

اگه چگالی جرمی سلولی 1 گرم بر سانتینمتر مربع باشه خوب اون سلول از اب پر شده اسم متربال اول بعد مقدار چگالی با رقم منفی یعنی همون گرم بر ... و اما متریال مورد نظر که اب باشه مقادیری که در متریال ذکر میشوند دو حالت دارند و فرکشن هستند

فرکشن های جرمی

فرکشن های اتمی

فرکشن های جرمی رو با منفی مینویسند و فرکشن های اتمی رو با عدد مثبت

میتونید این فرکشن ها رو تو کتاب زیر پیدا کنید

Compendium of Material Composition Data for Radiation Transport Modeling_R.G. Williams III,C.J. Gesh,R.T. Pagh_April 2006_Prepared for the U.S. Department of Energy under Contract DE-AC05-76RL01830

Download it

امید وارم منظورم رو فهمیده باشید اگر نه یاداوری کنید با مثال پست کنم